پژوهشگر برجسته و بین المللی بخش تحقیقات :

ضرورت گسترش کشاورزی حفاظتی در کشور

تهران- ایرنا- پژوهشگر برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی گفت: همراه با نیاز بخش کشاورزی برای کمک به پایداری بیشتر، توسعه و پذیرش تکنیک‌های کشاورزی نوین همچون کشاورزی حفاظتی با نگاه پایداری بیش از پیش احساس می‌شود.

به گزارش ایرنا، کتاب «پیشرفت‌های کشاورزی حفاظتی جلد سوم: پذیرش و گسترش» به تازگی در تاریخ سه شنبه هشتم  فوریه ۲۰۲۲ برابر با ۱۹  بهمن ۱۴۰۰ در سرتاسر جهان و به زبان انگلیسی چاپ و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. یکی از فصول این کتاب توسط یکی از پژوهشگران حوزه کشاورزی ایران به رشته اتحریر درآمده است.

محمد اسماعیل اسدی، پژوهشگر برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان فصل «کشاورزی حفاظتی» این کتاب را به رشته تحریر در آورده است. به همین مناسبت خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت‌وگویی با این پژوهشگر انجام داده که در ادامه مشروح آن آمده است. اسدی در ابتدا به موضوع کشاورزی حفاظتی اشاره کرد و گفت: کشاورزی حفاظتی (CA) به عنوان یک جایگزین کلیدی و با رویکرد اکولوژیک در حال ظهور است. پایه‌های CA بر اساس استفاده از تکنیک‌های بی خاک ورزی و عدم دستکاری مکانیکی خاک با رویکرد کشت مستقیم بذر در خاک و استفاده از تناوب و نگهداری بقایای گیاهی و نباتات پوششی برای بهینه‌سازی جنبه‌های مختلف سلامت و انعطاف‌پذیری خاک و محصول است.

وی اظهارداشت: از سال 2008-09  هر ساله ۱۰ میلیون هکتار به سطوح کشت حفاظتی جهان افزوده شده است. در سال 2008-09 سطح کشت حفاظتی جهان ۵/۱۰۶ میلیون هکتار بوده است. قبل از این دوره یعنی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا  2008-09  نرخ رشد سالیانه برابر با ۵ میلیون هکتار در سال بوده است. در سال ۱۹۹۰ سطوح کشت حفاظتی ۱۱ میلیون هکتار و در سال ۲۰۰۰ برابر با ۶۷ میلیون هکتار بوده است.

اسدی اضافه کرد: سطوح کشاورزی حفاظتی در جهان در سال 2018-19 برابر با ۲۰۵ میلیون هکتار در ۱۰۲ کشور جهان از جمله ایران بوده و این سطح معادل ۱۵ درصد اراضی زراعی جهان است.

پژوهشگر برجسته و بین المللی بخش تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در ادامه به پیشرفت‌های کشاورزی حفاظتی در ایران پرداخت و افزود: با افزایش نگرانی علمی در مورد محدودیت‌های کشاورزی سنتی مبتنی بر خاک‌ورزی که موجب فرسایش خاک و از دست دادن این منبع تجدیدناپذیر می‌شود، همراه با نیاز این بخش برای کمک به پایداری بیشتر، توسعه و پذیرش تکنیک‌های کشاورزی نوین با نگاه پایداری بیش از پیش احساس می‌شود.

ضرورت گسترش کشاورزی حفاظتی در کشور

اسدی به کتاب«پیشرفتهای کشاورزی حفاظتی جلد سوم: پذیرش و گسترش» پرداخت و توضیح داد: این کتاب جدید از سری سه گانه کتب کشاورزی حفاظتی یک بررسی معتبر از مجموعه‌ای از کارشناسان بین المللی در مورد پذیرش اصول CA در مناطق مختلف در سراسر جهان ارائه می دهد. جلد سوم و نهایی در این مجموعه به بررسی اثربخشی CA در زمینه‌های مختلف می‌پردازد(به عنوان مثال در شرایط خشک‌تر که حفاظت از آب مهم است یا در مناطقی با خاک ضعیف) و به انبوهی از تحقیقات و شواهد تجربی موجود در حال حاضر اشاره دارد.

وی اضافه کرد: از ویژگی‌های کلیدی این کتاب انی است که تحقیقات جاری در مورد پذیرش اصول CA در مناطق مختلف در سراسر جهان را خلاصه و ظهور کشاورزی حفاظتی (CA) را به عنوان یک جایگزین کلیدی برای کشاورزی مبتنی بر خاک ورزی برجسته می‌کند. همچنین،به بررسی چالش‌های اجرای موثر CA در زمینه‌های مختلفی مانند شرایط خشک‌تر، کیفیت پایین خاک می‌پردازد.

اسدی اضافه کرد: کتاب به زبان انگلیسی و در ۶۷۲ صفحه و با بهای ۲۲۰ دلار توسط انتشارات Burleigh Dodds Science Publishing    و با مشارکت فائو در سطح جهان در دسترس علاقمندان قرار گرفته است.

به گفته اسدی ۱۵۷ نویسنده از سرتاسر جهان شامل پروفسور «امیر کسام» ناظر و هماهنگ کننده اصلی نویسندگان کتاب در نگارش این آن مشارکت داشته‌ و در آن از پیشرفت‌های کشاورزی حفاظتی در کشورهای مختلف در پنج قاره جهان صحبت کرده‌ است.

پروفسور امیر کسام استاد مدعو در دانشگاه ریدینگ (بریتانیا) و ناظر پلتفرم جهانی برای جامعه عملی کشاورزی حفاظتی (CA-CoP) به میزبانی فائو است. وی رئیس هیئت مشاوره بین المللی کشاورزی حفاظتی آفریقا (ICAAP-Africa)، عضو فدراسیون کشاورزی حفاظتی اروپا (ECAF) و نایب رئیس انجمن کشاورزی حفاظتی بریتانیا (CA-UK) است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *