پژوهشگر ایرانی در بین ۵۱ دانشمند برتر کشاورزی دنیا

انجمن کشت بی‌خاک ورزی آمریکا، ۵۱ پژوهشگر برتر از سراسر دنیا را معرفی کرد که نام «محمداسماعیل اسدی» پژوهشگر بین‌المللی آب و خاک گلستانی در این لیست قرار دارد.
به گزارش اخبار سبز کشاورزی؛ انجمن کشت بی‌خاک ورزی آمریکا (No-Till Farmer) که یکی از معتبرترین انجمن های علمی جهان در زمینه کشت بی‌خاک ورزی و کشاورزی حفاظتی و حفظ آب و خاک است، ۵۱ نفر از پژوهشگران و دانشمندان برتر جهان و پیشرو و قهرمان در توسعه کشاورزی حفاظتی را معرفی کرد که «محمداسماعیل اسدی» پژوهشگر بازنشسته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان یکی از این افراد است.
ترجمه متن انگلیسی مندرج در مجله اشاره شده به فارسی به قرار زیر است:
پیشگامان و قهرمانان کشاورزی حفاظتی (Conservation Agriculture) و بی‌خاک ورزی (No-Till)  از سراسر جهان به درخواست فرانک لسیتر، مؤسس مجله کشاورز بی‌خاک ورز (No-Till Farmer)  و ویراستار مجله پروفسور “رولف دپرش” و سایر همکاران بین‌المللی کشاورزی حفاظتی و بی‌خاک ورزی فهرست جامعی از قهرمانان دیگر در سراسر جهان را به طور انحصاری برای مجله  No-Till Farmer گردآوری کردند.
به گفته پروفسور «Derpsch»، نویسنده، مربی و پژوهشگر افسانه‌ای سامانه بی‌خاک ورزی اهل کشور پاراگوئه، این ۵۱ فرد هر کدام سهم قابل توجهی در توسعه، ترویج و گسترش کشاورزی حفاظتی و بی‌خاک ورزی در سطح بین‌المللی داشته‌اند.
آنها در سال ۲۰۲۳ معرفی و برای تکمیل لیست فعلی ۱۱ قهرمان کشاورزی حفاظتی که خارج از آمریکای شمالی هستند، ارائه شده و لیست اصلی در تابستان ۲۰۲۳ به روز می‌شود.

۳۳ سال سابقه در زمینه توسعه و انتقال فناوری‌ها به کشاورزان ایرانی

محمداسماعیل اسدی، پژوهشگر بازنشسته مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان در گرگان با بیش از ۳۳ سال سابقه در زمینه توسعه و انتقال فناوری‌ها به کشاورزان ایرانی است که  از سال ۲۰۰۵ شروع به تمرکز بر توسعه فن‌آوری‌های سامانه‌های کشاورزی حفاظتی (CA) با تأکید بر کاشت روی بسترهای بلند دائم و سیستم‌های کاشت بی‌خاک ورزی برای هر دو اراضی فاریاب و دیم ایران کرد.
برگزاری یک هزار کلاس و دوره و کارگاه آموزشی در کشور
وی بیش از یک هزار کلاس و دوره و کارگاه آموزشی را به مدت بیش از ۱۵ سال در کل کشور برگزار و بیش از ۱۰ کتاب در مورد مدیریت بهینه آب در مزارع و همچنین توسعه و ترویج کشاورزی منتشر کرد.
گفتنی است؛ این پژوهشگر آب و خاک گلستانی در سال ۲۰۱۰، از طرف وزارت کشاورزی وقت به عنوان یکی از پرورش‌دهندگان مربیان بومی کشاورزی حفاظتی برای تمام استان‌های کشور برگزیده شد
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *