به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان علی آباد واقع در شرق استان گلستان در روز سه شنبه 7 بهمن 1399 کارگاه آموزشی کشت روی بسترهای بلند برگزار گردید. این کارگاه مزرعه ای برای ترویج کشت بستر بلند دائمی(ریزبد) با حضور مهندس سلطانعلیان مدیر جهادکشاورزی شهرستان، دکتر سوخته سرایی رییس تولیدات گیاهی، مهندس زنگانه رئیس مرکز زرینگل و کانون بسیج مهندسان شهرستان، کارشناسان طرح شهید ساجدی و خبرگزاری صداوسیمای گلستان در شهر مزرعه کتول برگزار شد.
ریزبد (Raised Bed) یا همان سامانه کشت بر روی بسترهای بلند به صورت دائمی بوده و هر سال بعد از برداشت محصول بر روی بقایای همان محصول و بر روی پشته های ثابت ،کشت جدید صورت می گیرد. با این عمل نیاز به تردد بسیار ماشینهای کشاورزی و در نتیجه مصرف سوخت زیاد رفع شده و از کوبش و تراکم زیاد خاک جلوگیری می گردد. اهداف این کشت عبارتند از: افزایش بهره وری- صرفه جویی در میزان سوخت و بذر و کود- مدیریت بهینه زمان- توسعه ریشه و جذب بهتر عناصر- کاهش آفات و بیماری ها- کاهش تردد ماشین های کشاورزی-صرفه جویی در مصرف آب- جلوگیری از غرقاب مزرعه در صورت وقوع بارندگی با شدت زیاد- افزایش ماده آلی خاک به خاطرحداقل دستکاری خاک.
مزرعه پایلوت کشت بستربلند دائمی متعلق به آقای علیقلی ایمانی کشاورز پیشرو شهرستان علی آباد به مساحت ۲هکتار بوده که با استفاده از کودهای پایه بر اساس آزمون خاک و همچنین بذرمال هیومیک اسید و روی در شهر مزرعه کتول در تاریخ ۲۶ آبان ماه 1399 کشت شده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *