چاپ سوم کتاب «خاک‌های سالم با کشاورزی حفاظتی» تألیف دکترمحمد اسماعیل اسدی پژوهشگر با سابقه عرصه آب‌وخاک و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان منتشر شد.
چاپ سوم این کتاب در زمینه ایجاد و حفظ و نگهداشت خاک‌های سالم در کشاورزی که تأمین‌کننده بیش از ۹۵ درصد غذای ما انسانهاست، آذر ۱۳۹۹ منتشر شده است. در این کتاب که مشتمل بر پنج فصل و همچنین چکیده انگلیسی در ۴ صفحه است، اساتید بزرگ کشاورزی حفاظتی جهان برای آن پیشگفتاری نوشته‌اند.
دکتر اسدی در بخشی از پیشگفتار این کتاب آورده است: «خاک‌ها جایگاه رویش گیاهانی می‌باشند که انرژی خورشیدی را برای تولید غذا، فیبر و اخیراً سوخت به‌طور مؤثری استفاده می‌نمایند. حاصلخیزی خاک‌های هر کشور، شاخص سلامت کشاورزی و ظرفیت تولید غذا، فیبر و سوخت آن کشور می‌باشد. با توجه به اینکه خاک‌های ایران از نظر مواد آلی فقیر می‌باشند، افزایش ماده آلی خاک‌ها برای حفظ حاصلخیزی و تداوم فعالیت موجودات زنده خاکزی امری ضروری است.
هدف از این نوشتار، معرفی ساده و عمومی جنبه‌هایی چند از اهمیت و حفظ خاک و راه‌های استفاده پایدار نظیر استفاده از سامانه‌های کشاورزی حفاظتی از این منبع ذیقیمت الهی است. کشاورزی حفاظتی یک رویکرد اساسی در تولید محصولات کشاورزی است که مبتنی بر کاهش عملیات خاک‌ورزی، حفظ و مدیریت بقایای گیاهی در سطح خاک و رعایت تناوب و تنوع گیاهی می‌باشد و موجبات پایداری تولید را فراهم می‌سازد.»
دکتر اریک کونمن، مشاور سابق سازمان خوار و بار جهانی(فائو) در اهمیت این کتاب چنین می‌نویسد: «این کتاب برای کمک به ایجاد آگاهی از نیازها و فرصت برای پیوستن ایران به انقلاب کشاورزی حفاظتی و به‌منظور انعطاف‌پذیری سامانه کشاورزی، با استفاده از آب کمتر و کاهش هزینه تولید پایدار نوشته شده است؛ اطمینان دارم که کتاب یک کتاب ارزشمند خواهد بود.»
پروفسور امیر کسام، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های کشاورزی حفاظتی سازمان خوار و بار جهانی و کشاورزی(فائو) در پیشگفتار این کتاب می‌نویسد: «جامعه کشاورزی حفاظتی ایران شامل کشاورزان، محققان، اساتید، تولیدکنندگان ماشین‌های کشاورزی و مروجین از ۲۰ سال گذشته به‌طور فعال روی تمام جوانب سامانه‌های حفاظتی در اراضی‌ دیم و آبی کار می‌کنند. آنها دانش و تجربیات عملی با کیفیتی خوب تولید کرده‌اند و همچنین پشتیبانی نهادها و سازمان‌های دولتی را در سطوح میدانی شامل سازمان‌های کشاورزی بخش دولتی و خصوصی، از جمله شرکت‌های تولیدی ماشین‌های کشاورزی را به دست آورده‌اند. این امر بنیادی محکم را ایجاد کرده است تا سامانه‌های کشاورزی حفاظتی بتواند در سال‌های آینده در تمام مناطق ایران گسترش یابد. این کتاب به هنگام توسط دکتر محمد اسماعیل اسدی بسیار مورد نیاز است تا در تلاش‌های ملی برای کمک به کشاورزان برای پذیرش رویکرد کشاورزی حفاظتی سهیم باشد زیرا با پذیرش کشاورزان و جامعه عظیم آنان، آنها از تمام مزایای این سامانه‌ها از قبیل امنیت غذایی، تولید هوشمند اقلیمی و حداقل تخریب زمین و محیط‌زیست برخوردار می‌گردند. این کتاب همچنین به‌ویژه برای دانشجویان و اساتید آنها و همچنین سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیرندگان برای درک بهتر آنچه که باعث پایداری کشاورزی و هوشمند سازی اقلیم می‌شود، بسیار مفید خواهد بود.»
دکتر اسدی برای نهادینه کردن کشاورزی حفاظتی و اطلاع مخاطبان از مزایای آن، در فصل سوم کتاب مثال‌های ملموسی از کشت حفاظتی در مناطق مختلف کشور به‌ویژه استان گلستان را پیش روی مخاطب قرار داده است.
نویسنده در بخشی از راهکارها پیشنهاد می‌دهد که برای توسعه کشاورزی قبل از هر چیز ضرورت دارد نگرش و ساختار فکری سیاست‌گذاران، اساتید، محققین و کشاورزان تغییر کند تا آنان پذیرای کشاورزی حفاظتی باشند. تکیه‌بر ماشین‌ها و ادوات کشاورزی داخلی یکی دیگر از پیشنهادات نویسنده برای توسعه کشاورزی حفاظتی است به زعم نویسنده باید از وارد کردن ماشین‌هایی که هیچ تناسبی با اراضی ما ندارند پرهیز کنیم.
اسدی در این کتاب بیان می‌کند که تکیه صرف بر موضوع ادوات کشاورزی تنها راهکار نیست بلکه در کنار تهیه ادوات نوین باید آموزش لازم به کشاورزان داده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *